palyazat_fooldal

Magyarország

Gyengénlátóknak

Címlap Védekezés Árvízvédelem Hullámtér-rendezés a Közép-Tiszán

Hullámtér-rendezés a Közép-Tiszán

Az elmúlt két évtized nagy tiszai árhullámai ráirányították a figyelmet az egyenszilárságú védművek és az árvízi tározás megteremtésének szükségességén kívül a hullámtér, azaz a nagyvízi meder vízszállító kapacitásának fokozatos romlására. A tározók megépítése és a védvonalak több helyütt történt megerősítése után ezúttal a hullámtér rendezése kerül sorra, megkezdődik ugyanis a nagyvízi meder vízszállító képességének helyreállítását célzó nagyszabású beruházás Kisköre és Szolnok között.

Az alapkoncepcióként Szolnokon megszületett Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése (VTT) kezdettől fogva arra fókuszált, hogy ne a folyó döntse el, hol és mekkora területet áraszt el. Egyértelművé vált, hogy az árvízbiztonság növelése kizárólag az árvízcsúcsok számottevő csökkentésével valósítható meg, egyrészt az árvízi tározás feltételeinek megteremtésével, másrészt a nagyvízi meder vízszállító kapacitásának javításával, harmadrészt pedig az védművek előírás szerinti kiépítésével.  E három tényező együttesen teszi lehetővé a rendkívüli tiszai árhullámok legmagasabb vízszintjének legalább egy méterrel való csökkentését. Az árvízvédelmi biztonság egyik legfőbb letéteményese tehát az, hogy a hullámtér biztosítsa az árvizek, a jég, a hordalék és az uszadék károktól mentes levezetését. Másként fogalmazva, a hullámtéri terep- és vegetációs viszonyok, építmények ne veszélyeztessék, hanem segítsék elő a vízlevezetést és az árvízvédelmi létesítmények üzembiztonságát. E célt szolgálja az a 16,1 milliárd forint összköltségű fejlesztés a Tisza középső szakaszán, amely Kisköre-Szolnok között az eddiginél szabadabb utat enged a szőke folyónak, azaz gyorsabb, akadálymentes lefolyást biztosít.  A munkálatok során többek között  töltésáthelyezések révén megszüntetik a kritikus folyószűkületeket, elbontják az övzátonyokat, eltávolítják az árvizek levonulását gátló tereptárgyakat, illetve az elburjánzott növényzetet.  
A tíz évet felölelő előkészítő munka és a hatósági engedélyezési eljárások lezárását követően most induló, az Európai Unió támogatását elnyert, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság Konzorciumában megvalósuló projekt közvetve két árvízvédelmi öblözetben 49 települést, közvetlenül pedig 15 települést érint (Besenyszög, Csataszög, Fegyvernek, Kisköre, Kőtelek, Nagykörű, Pély, Szajol, Szolnok, Tiszabő, Tiszabura, Tiszapüspöki, Tiszaroff, Tiszasüly, Törökszentmiklós).
Az előkészítés részeként megszületett az EU Élőhelyvédelmi Irányelve előírásainak megfelelő Natura 2000 hatásbecslési dokumentáció, megtörtént a régészeti feltárás Besenyszög-Doba-Szórópuszta térségében, lezajlottak továbbá a projekt keretében megvalósítandó töltésáthelyezésekhez kapcsolódó területszerzési eljárások, valamint az erdőterületek ideiglenes és végleges igénybevételére irányuló hatósági eljárások. (Fontos megjegyezni, hogy a projekt célja az emberi egészség és élet védelme, ezért annak megvalósítását az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X.8.) Korm. rendelet 10/A §. (2) bekezdése is kiemelt fontosságú közérdeknek minősíti.)

A projekt keretében tervezett beavatkozások:
• a hullámtér szűkületeinek feloldása az árvízvédelmi töltések áthelyezésével
• a hullámtéren az árvizek levonulását akadályozó természetes és mesterséges terepalakulatok eltávolítása (nyári gátak, övzátonyok, földdepóniák)
• az árvízi levező sáv rehabilitációja az árvizek levezetésének megfelelő állapot, művelési ágak helyreállítása, a szabálytalanul fejlődött és akadályt jelentő növényzet eltávolításával.
A hullámtéri rekonstrukció az árvizek levonulását akadályozó terepalakulatok elbontását foglalja magába, de tartalmaz természetvédelmi célokat szolgáló munkálatokat is. Ezek közül kiemelendő a Tisza jobb part 398,45 folyamkilométer környéki Kanyari-csatorna menti depóniák visszabontása, a Pityóka depónia elbontása a Tisza bal part 360,9-361,8 fkm közötti szakaszon, a nyárigáttal védett Csatlói Holt-Tisza természetvédelmi célú vízpótló műtárgyának építése, valamint a pélyi Zsidófoki zsilip rekonstrukciós munkái a Patkós-holtág vízpótlása érdekében.
Az árvízi levezető sáv rendezése a nagyvízi levezető képesség javítása érdekében elvégzendő területrendezési tevékenységeket öleli fel.
A projekt keretében történik meg a Tiszaroff-felsőréti nyárigát visszabontása, valamint egy műtárgy felújítása.
Több helyszínen is indokolt az övzátonyok rendezése, így a Tisza bal partján, a kiskörei vasúti híd feletti szakaszon, a Tisza jobb partján, a Kanyari szakaszon, továbbá a Tisza bal partján, a nagykörűi kompátjáró alatti és feletti szakaszokon. Ugyancsak utóbbi körzetben valósul meg egy fontos folyószabályozási beavatkozás, mégpedig a meglévő gumiabroncsos partbiztosítás átépítése.
A projekt egyik legfontosabb küldetése az árvízvédelmi fővédvonalak áthelyezése négy helyszínen. Ilyen munkálatokra kerül sor a Tisza jobb partján, Szórópuszta és Doba között, 3 660 méter hosszan, a Tisza bal partján Szajolnál, illetve Óballánál, továbbá a Tisza jobb partján, Nagykörű közelében. 
Az Országos Vízügyi Főigazgatóság nagyvízi mederkezelési beavatkozásokról készített kisfilmje az alábbi linken érhető el:
https://www.youtube.com/watch?v=DxmW1YT67Kk